Thommy Larsson laddar just nu för sitt 29:e Vasalopp. Hans bästa placering är en 6:e plats och snabbaste loppet gick på 4 timmar 3 minuter och 38 sekunder. Thommy gjorde ett mycket bra lopp för ett par veckor sedan när han åkte Åsarna Ski Marathon, ett 45 km långt lopp. Topp 20 och inte alltför långt bakom åkare som Oskar Svensson och Teodor Pettersson. Mycket bra gjort! Thommy, som är nestorn i distriktet vad gäller långlopp, har åkt ICA-Loppet och Södra Berget Runt massor av gånger. Vi tar pulsen på honom och kollar var han befinner sig just nu i uppladdningen och vad han har för tankar inför lördagens ICA-Loppet/Södra Berget Runt.

Hej Thommy. Hur är formen så här en knapp månad innan Vasaloppet och hur känns det inför lördagens lopp?

Jo tack.. Formen känns väl bra, i alla fall när man åker omkring och tränar. Det är ju faktiskt inte förrän det är race som man vet om man är i form eller ejJ Hur som helst så ser jag fram emot att få ”Ta i” lite

Vad har du för tankar vad gäller årets bana? Det kommer ju bli en 10 km slinga och jag förmodar att du kommer åka 40 km dvs 4 varv.

Ja jag har ju kört SBR X antal gånger och jag har nog fått testa på nästan alla varianter av tävlingen. Allt från att varva på 2.5 km:arn (Södra Berget Runt Runt >runt J) till start o mål vid Hospice Sidsjön och runt Stockstugan Fågelberget 2 varv. Spelar ingen större roll hur man kör .. det är ju fortfarande 40 km som ska avverkas.

Det som skiljer att varva på Gröna milen är väl att den upplevs lite mera knixig både vad gäller backar och kurvor. Den har ju mera en traditionell banprofil. Vi långloppsåkare känner ju oss lite mera hemma i ”Slakmotor”typ Blåkryss upp. Ett problem som jag ofta märker med Södra Berget och spårkvalite’n är ju att man blir lite bortskämd. Det är ju näst intill ALLTID räls med perfekt profil och stavfäste. Sedan åker man iväg på något lopp där det inte är i närheten av samma ”räls”. Det blir ju liksom en annan sport om man även ska tampas mot dåliga stavfästen o sladdriga spår.

Därmed INTE sagt att jag vill att Pessi / Tobbe & Co slutar att skämma bort oss J

Förhoppningsvis blir det många motionärer på start på lördag. Hur bör de ladda batterierna? Hur bör de lägga upp taktiken vad gäller dispositionen av krafterna fördelat över de fyra varven? Är det full gas från start som gäller eller gäller det att hushålla lite med krafterna inför de sista varven?

Kan vara fint att få till nån form av fartleks pass längs milsåret nu dagarna innan. Sedan lite lugnare pass och helvila fredag .. Då jäklar är man i toppform J

Under själva tävlingen så måste man se till att dricka. Banan upplevs väldigt svettigt då det ju är väldigt mycket upp o ner och väldigt lite flackt.

Se till att känna av första 2 varven för att komma in i en skön rytm. Känns det bra så kan man ju testa att köra på dom 2 sista varven. Ofta så blir den bästa känslan och resultatet om man kan hålla en jämn fart alla 4 varven.

Det har ju varit en ganska snöfattig vinter, hur har du lyckats hålla i din grundträning och vilka tävlingar har du genomfört?

Ja det har ju blivit många varv på 2 km:arn, en jäkla tur att vi har haft den annars vet jag inte riktigt hur vi hade gjort.. Det blir rätt mycket kvalite’ på träningen då man varvar på en kort slinga, på gott och ont. Man ”kan” bli snabb .. men samtidigt så kan det ju bli lite för mycket av det ”goda” typ sliten …

Räddningen för mig som verkligen ÄLSKAR att köra långa pass har ju varit x antal turer upp till Ramundberget/Bruksvallarna. Där jag kan ligga och bara Njuta o Nöta alla dom där sköna milen som jag vill ha.. Så kanske är just den kombon optimal med stundtals långasköna pass blandatmed alla ”BOMBAR” pass längs 2 km:arn på Södra.

Tyvärr så har jag bara kört EN tävling denna säsong Åsarna Ski Marathon vilket inte är helt optimalt då jag verkligen behöver tävlingar för att få upp farten. Nu kändes dock Åsarnaloppet riktigt bra trots dåligt med fartpass.

(Hur ser det ut jämfört med tidigare säsonger?) Optional

Ja det som skiljer är väl antalet tävlingar, ifjol körde jag i stort sett alla lokala långlopp som Icaloppet, Medelpad Classic samt SBR innan Vasa. Annars har väl träningen flutit på som vanligt. Hade en armbåge som jäklades med mig ett tag men den är väl i stort sett bra nu.

Vad har du för förhållande till Sundsvallsklassikern? Vet du hur många du har genomfört?

Tycker att det är en kul ”grej” att få med hela årets träning. Jag kör ju även en del Triathlon så jag gillar ju verkligen även ow Simning samt Cykel (både racer o mtb). Min gamla paradgren löpning är väl det som jag numera är sämst på. Vet dock inte hur många S klassiker jag har gjort.

Det är ju kanon för alla motionärer att lokalt ha ett alternativ till en klassiker som man få klara av på hemma plan där man får avverka det i sin takt och anpassad till sin utmaning. Tänker då på blå, röd eller svart nivå som man alltid kan välja i Sundsvallsklassikern.

Till sist några snabbfrågor

Favoritfästvalla?

Grön Basevax i botten tunt lager sedan Blå extra och kanske lite lila

Vad vill du helst ha för dryck vid langastationen?

Brukar endera köra Enervit blandat med blåbärssoppa eller annars vanlig saft typ apelsin eller svarta vinbär. Kanske toppat med lite resorb. Gillar verkligen den där klassikt söta smaken.

Placering på lördag?

Beror förstås på vilka som deltar .. Kan ju bli en hel del duktiga åkare då det ju har ställts in tävlingar lite här o där denna vinter. Men om du absolut ska ha en siffra så säg då kring 5 kanske ..

Tack Thommy för intervjun och lycka till på lördag och på Vasaloppet den 1 mars